Unikfoder.dk - Salg af dyrefoder
Sådan gik Unikfoder.dk fra 0 besøgende til en organisk trafik på over 400.
Et framework der virker i alle brancher
At bygge en sides organiske trafik fra bunden
Unikfoder.dk er en online-shop til dyr, som primært fokuserer på salg af foder til populære kæledyr og fugle.
Unikfoder.dk var for nyligt overgået et navneskifte, og havde derfor en relativt ny side vi kunne arbejde med. Dette betød at deres domæne rating (DR) var lig nul, at de ikke havde nogle eksterne links og at deres fremtræden på Google var ikke-eksisterende.
Det skulle der laves om på! Unikfoder.dk gik hurtigt fra at være helt usynlig online, og til at rangere i toppen af Google med deres relevante søgeord. Læs med og se hvordan vi gjorde!
At starte fra 0 kræver den rigtige samarbejdspartner.
Casen i tal
En kæmpe stigning. Ikke bare i besøgende, men relevante besøgende.
Søgeord på side 1 steg med +500%
Væksten forekom fra Januar 2021 til Marts 2022, hvor arbejdet forelå.
Fra 0 til +450 i organisk trafik
Væksten forekom fra Januar 2021 til Marts 2022, hvor arbejdet forelå.
Fra 1 til 44 referring domains
Væksten forekom fra Januar 2021 til Marts 2022, hvor arbejdet forelå.
Denne case og
Den indledende analyse
Enhver succesfuld SEO-strategi tager sit udspring i en detaljeret og målrettet søgeordsanalyse. Det er denne grundige forforståelse, der muliggør en velafstemt harmoni mellem databaserede indsigter og virksomhedens målsætninger. For unikfoder.dk, som var en nykommer i et konkurrencepræget marked, var det afgørende at identificere de mest frugtbare søgeord. Direkte konkurrence med etablerede giganter om populære søgeord ville ikke være en effektiv strategi fra start. Derfor gik vi i dybden med en omfattende søgeordsundersøgelse, hvilket resulterede i en række nøgleord med høj søgevolumen og lav konkurrence. Det var i denne proces, at vi opdagede “solsikkefrø” som et særligt potent søgeord. Med en volumen på 1500 månedligt uden den helt store konkurrence, satte vi vores fokus på at optimere siden mod dette søgeord. Unikfoder.dk placerede sig hurtigt på en førsteplads på Google for dette nøgleord, hvilket blev en primær driver for den månedlige organiske trafik.
Denne case og
Content i denne case
For unikfoder.dk var det essentielt at skabe indhold, der ikke bare tjente til at tilfredsstille søgemaskiner, men som reelt var af værdi for læserne. I stedet for en overfladisk behandling af bla. søgeordet “solsikkefrø”, integrerede vi værdifulde elementer som interaktive guides og dybdegående forklaringer af emnet. Denne tilgang sikrede, at vores landingsside ikke alene blev værdsat af brugerne men også fik en stærk position på søgemaskinernes resultatsider. Diverse landingpages på unikfoders hjemmeside undergik en dybdegående Content Analysis (CA). Her blev der taget stilling til hver enkelt sides overskriftshieraki hvor vi gik ind og tilføjede de korrekte H1, H2 og H3’ere. Sidernes Keyword density stod også for skud, da de søgeordene førhen slet ikke blev nævnt. Her går man op i at et søgeords Keyword Density ligger på 2%-4% af al tekst på siden. Derudover sørgede vi for at både æstetiske- og produktbilleder havde Alt-atributer, så de kunne indekseres og tillægges værdi af Google. Resultatet af disse tiltag førte til en stærk placering i top tre på alle de relevante søgeord. Nedenfor kan du se et udklip fra vores analyse-tool Ahrefs.
Denne case og
Linkbuilding
Startende med en ikke-eksisterende backlink-profil, var det klart, at unikfoder.dk havde brug for at styrke sin autoritet gennem linkbuilding. Med en domæneautoritet lig 0, var det nødvendigt at etablere kvalitetsbacklinks. Man kan opdele linkbuilding i tre kategorier: Intern linkbuilding er når der linkes internt mellem sine egne sider, udgående er når man linker ud til andre hjemmesider og ekstern linkbuilding er når andre sider linker ind til sig selv. Man skal se linkbuilding lidt som at have referencer i den virkelige verden. Jo mere autoritet og expertise der ligger bag referencen, jo mere kvalitet tillægges der fra Google. Det var også vores tankegang da vi gik ind til denne opgave. Målet var at skabe et netværk af backlinks fra sider med høj relevans og domæne styrke, som kunne understøtte og fremme vores synlighed på nøgleord som ‘solsikkefrø’ og ‘papegøjefoder’. Hvad der tillægges værdi kan nemlig styres, ved at inkludere de sider der skal rangere, mest muligt i ens linkbuilding strategi. Nedenfor kan du se et udpluk af de 44 kvalitetsbevidste links vi fik i perioden, samt deres stærke DR.
Denne case og
Teknisk SEO
Da unikfoder.dk inden vores samarbejde havde overgået fra et andet brand, var det derfor en forholdsvis ny side vi havde at arbejde med. Der var ingen forhistorie med problematiske URL’er eller tekniske fejl at håndtere. I stedet lagde vi vægt på at skabe en logisk og enkel side-arkitektur, hvor ingen nøgle-landingssider var mere end et par klik fra hjemmesiden. Dette er vigtigt for brugeroplevelsen (UX), samt købsintentionen heraf. Derudover blev URLs omhyggeligt udformet til at afspejle de centrale søgeord, redirects blev lavet relevante steder og et responsivt webdesign sikrede en fejlfri brugeroplevelse på tværs af enheder. Vi tog et kig på sidens hastighed og de ting der kunne gøre den langsommere, som eksempelvis responsive videoer, billedekartoteker og andet der kan forhøje sidens load-time. Det var ikke her vi havde meget arbejde da siden var forholdsvis enkel i for vejen.