Acend

Greatwine.dk - Salg af vin

Fra ingen, til langt flere kunder via organisk trafik.

Vi byggede den organiske trafik nærmest helt fra bunden

En branche med høj konkurrence.

Greatwine.dk er en webshop som sælger vin. De kom til os med et ønske om at vækste deres organiske trafik. Siden var nærmest helt ny, da vi påbegyndte arbejdet. Dette betyder med andre ord, at siden ikke have nogen synderlig SEO-mæssig styrke, hvilket skulle tænkes ind i særligt linkbuilding-strategien fra start. Derudover befinder greatwine.dk sig i et konkurrencepræget markedet, hvorfor en indledende analyse var super vigtig for at opnå ønskede vækst. På bare 3 måneder var Greatwine.dk’s organiske trafik forøget markant. En vækst som fortsat ses. Nedenfor har vi beskrevet, hvordan vi lykkedes med netop denne case.

“Acend er intet mindre end et fremragende SEO bureau. De kender SEO universet til fingerspidserne og skaber resultater hurtigere end forventet. Desuden er de yderst responsive og gode til at samarbejde med dig som kunde, selvom du ikke er eksperten.”
– Thomas Birch, Ejer af Greatwine.dk

At bygge en sides SEO i et konkurrencepræget område, kræver den rette samarbejdspartner.

Casen i tal

En stor stigning helt fra start. Ikke bare i besøgende, men relevante besøgende.

Fra 19 til 120 søgeord på side et

Væksten er målt fra Juli 2021 til December 2022.

Fra 64 til 1112 i månedlig organisk trafik

Væksten er målt fra Juli 2021 til December 2022.

Fra domæne rating (DR) på 1 til 27

Væksten er målt fra Juli 2021 til December 2022.

Denne case og

Den indledende analyse

Greatwine.dk befinder sig i branche, hvor der er mange store aktører. Greatwine.dk var endvidere en side uden nogen synderlig styrke, hvorfor det var vigtigt at få bygget super skarpt optimeret indhold fra start (beskrevet yderligere nedenfor) desuden var opbyggelse af sidens linkbuilding profil også yderst relevant (beskrevet yderligere nedenfor). Uden disse elementer, ville siden ikke kunne ranke. Derudover var det vigtigt at lave den indledende keyword-analyse med fokus på de søgeord, som reelt ville give resultater. Havde man startet ud med at forsøge og ranke på kun “rødvin”, “hvidvin” eller lignende, så ville man med alt sandsynlighed ikke have kommet op på side 1, hvor alt trafikken er, inden for en “sjov” tidshorrisont. Dette skyldes mange store aktører, som allerede var langt foran ift. SEO-mæssig styrke. Vi arbejdede selvsagt også på disse ord, men her arbejdede vi med et mere langsigtet perspektiv. Vi ønskede samtidig også at lave nogle resultater hurtigere, som kunne mærkes på bundlinjen (hvilket vi i den grad lykkedes med jf. ovenstående tal). Det vi her gjorde, var at lave en udvidet keyword-analyse og finde en lang række mere specifikke underliggende søgeord, som fortsat var super relevante, men ikke havde samme konkurrence. Et eksempel (ud af mange) var “amarone della valpolicella 2019”. Her fandt vi et keyword, som ganske vist havde en lidt lavere søgevolume, men siden søgningen er langt mere specifik ser man ofte en højere konverteringsrate. Derudover havde søgningen en lav KD (keyword difficulty = sværhedsgraden for et søgeord). Dette søgeord, samt en lang række andre, sat vi ind på i vores arbejde med content, linkbuidling og teknisk SEO, som er beskrevet yderligere nedenfor.

Denne case og

Content i denne case

Fordelen ved at en case som denne er relativt ny ift. SEO er, at der ikke er lige så meget content at “rydde op i”. Heraf handlede det mere om at finde de rette søgeord og få udarbejdet og implementeret optimeret content. I udarbejdelse heraf arbejdede vi tæt sammen med Greatwine.dk, hvor de både udarbejdede content, som vi optimerede og derudover udarbejdede vi også optimeret content, som de godkendte forinden publicering. I content-processen var det selvsagt vigtigt at følge generelle tekniske aspekter, som overskrift struktur, keyworddensitet, SEO-titel, metabeskrivelse, alt-tags i billeder osv. Dette stod vi for spillede 100%. Derudover var det også vigtigt, som det er i alle cases, ikke blot at skrive noget tekst for tekstens skyld. Det er vigtigt at levere reel værdi. Besvare relevante spørgsmål og hjælpe de potentielle købere på vej. Gennem generel keywordanalyse og konkurrent-analyse fandt vi frem til, hvad “godt content” præcist ville være i denne case. Dog kunne godt content på ingen måde ranke alene i denne case, da de havde en meget svag linkbuilding-profil, da vi gik i gang.

Denne case og

Linkbuilding

I analyse-toolet Ahrefs er der en metric, som hedder domæne rating (DR). Denne er i korte træk en indikator for sidens styrke baseret på antallet af backlinks (Referring domains). Det er vigtigt ikke at stirre sig blindt på DR, da Google ikke har et kriterie der hedder DR, dog er DR en rigtig god indikator for en sides styrke. Da vi påbegyndte arbejdet i juli 2021 havde siden en DR på 1. I december 2022 havde siden en DR på 27. Denne forøgelse er sket på baggrund af kvalitets SEO do-follow backlinks, som vi hos Acend i høj grad har stået for at bygge. Dette er en markant forøgelse af styrke, hvilket sammen med content har resulteret i den pæne trafikforøgelse. I processen at bygge links kan man nok sidde og tænke: “hvordan bygger man links?”. Vi har fire overordnede tilgange, som vi altid benytter (og også gjorde her): 1. linkbuilding netværk, 2. outreach strategi, 3. vi ejer en lang række sider selv, 4. købte links. Dog er det meget vigtigt at notere sig ved nummer 4, at dette ikke er noget, som man bør bruge meget længere. Google kom sidst med en opdatering af deres AI spambrain i december 2022, som i korte træk går ind og neutraliserer købte links. Dog kan vi se, at det stadig har en effekt, hvis man laver en ordentlig analyse af linkets kvaltiet. Dette er dog ikke noget, som skal være ens primære linkbuilding strategi. Hvis du/I ønsker at høre vores take på, hvordan man skulle arbejde med linkbuilding i jeres case, så er i meget velkommen til at bestille en gratis SEO analyse.

Denne case og

Teknisk SEO

Greatwine.dk var en relativt ny side, hvorfor der ikke var lavet så mange “fejl” undervejs. Dog gjorde vi det, som vi altid gør det, at vi foretog et site audit af siden i Ahrefs. Dette gav særligt en liste over orphan pages og broken links, som vi gik ind og ryddede op i. Derudover var der nogle URL’er, som vi valgte at gå ind og oprette 301 redirects på for at skabe nogle kortere og mere simple URL’er og/eller URL’er som stemmede mere overens med det faktiske søgeord fundet i keywordanalysen.