Acend

FITIT.dk - Træningsplatform

Sådan gik Fitit.dk fra 0 besøgende til en organisk trafik på over 19.000 månedligt.

Et framework der virker i alle brancher

At bygge en sides organiske trafik fra bunden

FITIT.dk er en kost- og træningsplatform, som tilbyder digitale planer via sin platform. Dette tilbydes til de betalende medlemmer via et abonnement, der koster 39 DKK pr. måned. 

Da FITIT.dk begyndte SEO med Acends framework havde de 0 besøgende og var ikke indekseret på nogle keywords. Målet var her at løfte deres organiske trafik inden for deres branche. Heraf ved at få siden til ranke på keywords, som var direkte relevante for kost og træning og ville medføre konverteringer af nye betalende medlemmer.

Kost og træning er en branche med mange (og store) konkurrenter. Derfor handlede det om at fokusere korrekt ift. søgeord. Dette vil dette skriv komme nærmere ind på nedenfor. 

At starte fra 0 kræver den rigtige samarbejdspartner.

Casen i tal

En kæmpe stigning. Ikke bare i besøgende, men relevante besøgende.

Fra 0 til 88 relevante søgeord på side 1

Væksten forekom fra Juli 2019 til August 2021, hvor arbejdet forelå.

Fra 0 til 19.000 i månedlig trafik

Jf. Ahrefs Overview (se billede ovenfor). Juli 2019 til August 2021.

Fra 0 til 1035 i keywords generelt

Væksten forekom fra Juli 2019 til August 2021, hvor arbejdet forelå.

Denne case og

Den indledende analyse

Et hvert godt SEO-arbejde starter med altid en god analyse af søgeord. Dette er for at finde synergier mellem data og forretningen. FITIT.dk var en hel ny side i en branche med mange store konkurrenter. Heraf var sidens styrke sammenlignligt ikke særlig stærk, hvorfor at forsøge at ranke på eksempelvis “proteinpulver”, som det første keyword ikke ville være den smarteste strategi. Dette skyldes i alt sin simpelthed, at der ligger nogle rigtig stærke sider og dominerer første side af google (hvilket er der hvor, at man altid gerne vil hen, da alt trafikken er her). Heraf udarbejdede vi en udvidet keyword-analyse og fandt en lang række søgeord med høj volume og relativt lav keyword difficulty (KD = et estimat på konkurrencen for et søgeord). Samtidig fandt vi nogle søgeord, som var relevante at få trafik på inden for kost og træning. Eksempelvis fandt vi søgnigen “ligevægtsindtag”, som havde høj volume og lav konkurrence. Nedenfor ses data fra FITIT.dk inde i toolet Ahrefs, hvor det ses, at FITIT.dk ligger nr. 1 på søgningen “ligevægtsindtag” samt flere longtail søgninger. På dette søgeord alene får FITIT.dk flere tusinde besøgende gratis og organisk hver måned. På landingpagen er der implementeret en CTA, hvis formål er at konvertere betalende medlemmer. Dette er blot et af mange eksempler.

Denne case og

Content i denne case

Det var vigtigt, som det er i alle cases, at skabe content, som reelt leverer en værdi til de besøgende. Ikke bare at lave SEO-tekst for tekstens skyld, men rent faktisk levere værdi. I eksemplet ovenfor med “ligevægtsindtag”, der er der ikke blot skrevet 3-500 ord om ligevægtsindtag. Der er implementeret en beregner samt forklaring af relevante longtail keywords (som vi fandt i den indledende analyse). Landingpagen leverer værdi, derfor ranker den højt. Samtidig er den selvsagt optimeret med fokus på overskrift-struktur (H1 øverst, H2, H3 nedenfor), keyworddensitet, SEO-titel, metabeskrivelse, , interne links, udgående links, alt-tags i billederne, ikke for lange forvirrende sætninger eller afsnit osv. Hverken blot at lave optimeret SEO-indhold eller blot at levere værdi må stå alene. Det er en synergi imellem at følge Googles algoritme både ift. opbygning, men også indhold, som virkelig skaber værdi. De seneste opdateringer fra Google har særligt haft fokus på, at sider skal levere reelt hjælpsomt content (helpfull content) og leve op til E-E-A-T (experience, expertise, authority, trust). Vi er eksperter i at opfylde Googles krav til godt content, hvorfor der også er set den yderst flotte vækst i organisk trafik for FITIT.dk samt mange andre cases. Dog kan content ikke stå alene. Det kræver en holistisk tilgang. Eksempelvis er linkbuilding også super vigtigt i denne case.

Denne case og

Linkbuilding

FITIT.dk var jo en helt ny side. Det vil sige, at dens styrke var lig nul. Heraf skulle der ikke blot bygges godt content, hvis man ville på første side af google, men der skulle også bygges backlinks. Der er tre overordnede linkbuilding-typer. 1. Den interne, hvor der linkes internt på siden, 2. den udgående, hvor der linkes til andre sider og 3. den eksterne, hvor andre sider linker til en. Alle tre er vigtige, men ekstern linkbuilding var klart den vigtigste i denne case, da FITIT.dk ikke havde et eneste backlink. Formålet ved linkbuilding er at opbygge autoritet og styrke, så man har bedre ranking muligheder. Dette gøres ved at skaffe links fra relevante og stærke sider. En relevant side giver ofte lidt sig selv (dog kan man være kreativ i indholdet der linkes fra). En stærk side er en side, som har en høj domæne rating (DR) samt har organisk trafik. Det er her vigtigt at nævne, at DR er et begreb opfundet af Ahrefs (SEO analyse tool), Google har ikke noget i deres algoritme, som tager højde for DR. Heraf må man ikke stirre sig blind på DR, men det kan bestemt bruges som en indikator for en sides styrke. Eksempelvis startede FITIT.dk med en DR på 0 og har i dag en DR på 27, jf. Ahrefs. Heraf er FITIT.dk eksempelvis en stærk side grundet dens DR og organiske trafik. FITIT.dk’s højere styrke er kommet igennem en stigning i backlinks fra relevante og stærke sider. Nedenfor er en graf, som tydeligt viser dette. Nedenstående graf viser antallet af referring domains, hvilket er et andet ord for backlinks/antallet af eksterne links. Den implementerede linkbuilding-strategi sammen med content og teknisk SEO (beskrevet nedenfor) medførte den rigtig pæne vækst set i denne case. Hvis du har spørgsmål til casen her, er du altid velkommen til at sende en mail til ja@acend.dk.

Denne case og

Teknisk SEO

FITIT.dk var en helt ny side, så der var ikke lavet nogle “fejl” endnu. Heraf var der ikke det samme behov for at rydde op i sidens URL-struktur, generelle opbygning, orphan pages, broken links, hastighed osv. Det var i denne case vigtigere at tage de rette skridt fra starten. Heraf er der blevet bygget en simpel og god struktur for siden. Ingen af de vigtige landingpages, som skal ranke, er mere end to klik væk fra forsiden. URL’erne er simple og arbejder med det søgeord, som der er i fokus for den specifikke side. Samtidig er siden bygget med et responsivt design, som fungerer godt på alle platforme (mobil, tablet, desktop). Slutteligt har der selvsagt været et generelt fokus på at bygge siderne i et flot design uden for mange tunge elementer (billeder, video osv.), så sidens hastighed ikke led last heraf.