CRO (konverteringsoptimering)
For os handler det ikke “bare” om at skaffe mere trafik. Det handler om at skaffe relevant trafik, som konverterer.
Hvad er det egentlig?
Hvad er CRO (konverteringsoptimering)?
Konverteringsoptimering, eller CRO, er en process, hvor man optimerer en hjemmeside, så flest muligt udfører den ønskede handling. Er der tale om en B2C-webshop vil det typisk være, at så mange som muligt gennemfører et køb. Ved en B2B-side kan det typisk være udfyldelse af en formular. Dog kan der være rigtig mange eksempler på ønskede konverteringer.
- Konverteringsrate defintion
Konverteringsraten (conversion rate) er hvor mange procent, der konverterer. Gennemfører 5 ud af hver 100 besøgende ønskede handling, vil konverteringsraten være 5%. Det er altså konverteringsraten vi ønsker at forøge ved CRO.
Hvordan foretager man konverteringsoptimering?
Hvad er vigtigt ved CRO?
Der er mange aspekter som spiller ind, når det kommer til konverteringsraten.
Skal vi tjekke jeres side ift. CRO? Så bestil en gratis SEO analyse, hvor vi også kigger ind i dette.
Teknisk opsætning
Den ønskede handling skal være nem og hurtig at foretage. Her spiller hastighed, generel opsætning og meget mere ind.
Relevant trafik
Ens side kan være nok konverteringsoptimeret, men hvis man ikke sender den rigtige trafik derind, så har man et helt andet problem.
CTA (call to action)
Det skal være nemt at konvertere, uagtet om det vedører et online køb, foretagelse af et opkald eller udfyldelse af formular.
USP implementering
I mange af vores CRO-cases ser vi en forhøjet konverteringsrate, hvis implementering af ens unique selling points opstilles (på den rigtige måde).
Besvarelse af intention
Besvarer I de spørgsmål, som jeres kunder rent faktisk sidder med? Løser I deres problemer. Her baseret på konkret analyse af jeres kunders søgning.
Brugeroplevelse (UX mm.)
Kunderejsen skal være simpel. Fortællingen skal være simpel. Kunden skal føle sig tryg. Dette kræver mange elementer og god analyse.
Skal vi tjekke jeres side ift. CRO?
360 graders SEO analyse.
I vores SEO analyse kigger vi ikke kun på, hvordan du/I får mere trafik. Vi kigger på, hvordan I får relevant trafik. Vi vurderer, hvad jeres konkurrenter gør. Vi vurderer, hvad I skal gøre for at konvertere flere.
Dette bliver vi tit spurgt om måske du har samme spørgsmål?
Spørgsmål til CRO (konverteringsoptimering)?
En meget "normal" konverteringsrate for en B2C -webshop kunne være 2-3%. For en B2B landingpage, der konverterer uforpligtende henvendelser kunne en "normal" konverteringsrate være 5-10%. Dog kan vi slet ikke sige dette så generelt. Vi vil derfor råde en læser af dette til at læse vores følgende tanker. Det er meget svært at besvare konkret, hvad en god konverteringsrate er. Sælger man en B2B ydelse/service til flere 100.000 DKK, så kan en konverteringsrate på 0.2% være helt genial. Sender man samtidig betalt trafik ind på en B2C-side, så vil dette nok ikke være helt ideelt (eller rentabelt). Det kommer med andre ord an på en konkret vurdering. Samtidig skal man også anskue konverteringsraten ift. den trafik, der kommer ind. Tag eksempelvis en søgning som "ondt i ryggen". Her er den søgende stadig i tvivl om årsagen og informationssøgende. Søges der derimod på "massage af ryg, sportsskade", så er denne søgning meget mere specifik, hvorfor konverteringsraten her vil være meget højere. Tag endelig fat på os, hvis I har spørgsmål ift. konverteringsrater og CRO. Ring endelig direkte på +45 22 28 02 09, så får I direkte fat på vores ejer, Jonas Asbjørn, som også har skrevet dette indlæg.
Konverteringsraten kan anskues forskelligt. Er det antallet af salg? Antallet af leads? Dog har vi prøvet at stille et par eksempler simpelt op her:
Konverteringsrate ved leads, B2B = samlet antal leads / samlet antal besøgende * 100
Konverteringsrate ved salg, B2B = samlet antal salg / samlet antal leads * 100
Konverteringsrate, B2C webshop = samlet antal salg / samlet antal besøgende * 100
Vigtigt man husker på, at der flere måder at anskue konverteringsrater på. Samtidig skal man også kritisk kigge på, hvor trafikken kommer fra.
Vigtige elementer hertil her:
- teknisk opsætning
- relevant trafik
- implementering af USP'er og CTA'er
- korrekt besvarelse af intention
- brugeroplevelse
Vi har skrevet lidt mere om dette ovenfor. Dog kunne vi skrive en lille bog herom. Vi anbefaler at bestille en gratis SEO analyse, hvor vi også kigger ind i CRO. Her vil vi kunne vurdere jeres case konkret.
Hvad siger kunderne om Acend?
Kundeudtalelser
Nedenfor finder du et udpluk af vores kundeudtalelser.
Direktør, Hallernes Smørrebrød
Acend har i snart et halvt år hjulpet vores virksomhed med SEO-optimering og med at få tabte pladser på Google tilbage, og det har været en fornøjelse. Det arbejde som kommer fra dem er super godt skruet sammen og det har alt sammen hjulpet en hel del placeringer tilbage på Google. Derfor får Acend mine bedste anbefalinger.
CTO, Gravid.dk
Acend består af et super team. De får tingene til at ske, de er hurtige til at tilpasse sig det område de skal arbejde inden for og forstår at lave nogle grundige analysere af søgeord. De er seriøse og overholder alle aftaler og tidsplaner.Hos Leg Sammen har de på kort tid skabt rigtig fine resultater, som har givet en masse organisk trafik.
Indehaver & Direktør, Legsammen.dk
Acend er intet mindre end et fremragende SEO bureau. De kender SEO universet til fingerspidserne og skaber resultater hurtigere end forventet. Desuden er de yderst responsive og gode til at samarbejde med dig som kunde, selvom du ikke er eksperten.Jeg vil give min varmeste anbefaling til Jonas og hans SEO bureau Acend.
Ejer, greatwine.dk
Acend har optimeret min SEO til 7 stjerner. Min hjemmeside lå allerede nr. 2 / 3 efter mange års intensivt arbejde med SEO. Men nu ligger jeg nr. 1 efter at Jonas har gjort det sidste, der skulle til! Samarbejdet med Jonas har været super nemt, effektivt, og fleksibelt! Jeg kan på det varmeste anbefale Acend. Hilsen en glad kunde, der lige har forlænget kontrakten.
Foredragsholder, gertrune.dk
Meget professionelle mennesker der arbejder i Acend - Web & SEO bureau, kunden og ens behov er klart i fokus. Vi satte os en masse mål, da vi startede samarbejdet, og vi er mere end bare i mål. Jonas forstår at få dit firma med i toppen af SEO og WEB, dejlig og opdaterende dialog.
Partner, gallakorsel.dk
Vi indgik samarbejde med Acend efter en rigtig ærgerlig oplevelse med et andet firma, som ikke fulgte op på aftaler og ikke leverede. Fyrene fra Acend har overrasket os positivt ved på under fem mdr. at få vores psykologhus fra en ganske usynlig position på Googles side 3 til en flot position 2 på forsiden. De er altid nemme at få fat på, hjælpsomme og venlige, holder hvad de lover og ekspederer tingene hurtigt.
Partner, Pismo.dk
Startede med en gratis gennemgang af vores hjemmeside, hvorefter de kom med forslag til hvad de kunne gøre for at optimere SEO. Vi lå i forvejen ret højt, men efter at Jonas og holdet har været igang, ligger vi nu solidt som nr. 1 på google 🙂 Tak for en rigtig god service og løbende månedsorientering.
Direktør, Obitsoe.dk
Virkelig et godt samarbejde med både Frederik og Jonas, omkring at få min køreskole på side 1 på Google. Selv med en hård konkurrence på området lykkedes det allerede efter bare en måned.Skal du have lavet seo, så gør det igennem Frederik og bare vælg Acend første gang, så spare du en masse markedsføringspenge.
Direktør, Køreskoleklubben.dk
Hvordan ser dårlig CRO ud?
Eksempel på dårlig CRO
Siden der ses, allemandsjura.dk, er et klassisk eksempel på dårlig CRO. Det første man bør bemærke her er, at der ikke er nogen Call To Action (CTA). Det er med andre ord svært for den besøgende at foretage den ønskede handling. Siden forklarer samtidig ikke helt, hvad der tilbydes. Vi besvarer altså ikke en intention og/eller skaber en simpel burgeroplevelse.
Disclaimer: Eksemplet her er en side, som vi selv ejer. Vi bruger den ikke til konverteringer, så eksemplet er lidt sat på spidsen og får ikke at “udgive” nogen for at være “dårlige” til CRO. Dog viser den fint eksempler på dårlig CRO.
Hvordan ser god CRO ud?
Eksempel på god CRO
Siden der ses, fitit.dk, er et godt eksempel på god CRO. Intentionen om et træningsprogram/kostplan besvares klart. Der er en tydelig Call To Action (CTA). Der er USP’er i bulletpoints. Siden fremstår brugervenlig med info både grafisk og i tekstformat. Hvis der klikkes ind på selve siden, er der også taget højde for CRO, ikke blot i toppen (som ses i screenshottet her) men hele vejen ned. Dette er et glimrende eksempel på god CRO. Vi kender også denne case, da vi selv ejer siden, og ved at konverteringsraten er høj.
Jonas og Acend har været en uvurderlig hjælp i arbejdet med SEO og optimering af vores hjemmeside. Vi oplever at de til stadighed er proaktive og dygtige til at tænke vores behov, kundegrundlag og koncept ind i nye trends og retningslinjer indenfor SEO og i særlig grad på hjemmesidearbejdet. Vi kan kun anbefale Acend og Jonas