marts 11, 2025
En konvertering er en handling, der kan føre til en ny kunde. Det kan fx være:
Triggeren er den vigtigste opsætning, da dette er hvad der definere hvornår den lille stykke kode vi sætter indfra Google Ads skal vises. Således at Google Ads kan meddele at brugere har gjort den ønskede interaktion med hjemmesiden.
Herunder har jeg gennemgået de to vigtigste triggers på hjemmesiden; klik på telefonopkald & udfyldelse af kontaktformular.
Mange håndværkere får henvendelser via telefon, så det er vigtigt at tracke disse opkald.
Trigger for kontaktformular
Hvis du vil spore henvendelser via en kontaktformular, kan du vælge mellem to metoder. Takkeside-metoden eller formularindsendelses-metoden.
Forskellen mellem disse to er, at hvis du har en kontaktformular, der sender kunden til en “Tak for din henvendelse”-side efter indsendelse, kan vi spore den side via takkeside-metoden. Hvis ikke, kan vi bruge formularindsendelses-metoden.
Takkeside-metoden
skal du indsætte en sporingskode på din hjemmeside:
Formularindsendelses-metoden.
Når din sporing er sat op, skal du aktivere den i Google Tag Manager:
Med Google Tag Manager kan du tjekke om dine tags virker, gennem en funktion der hedder Preview Mode. Den lader dig se om dine tags er aktiveret korrekt. Sådan bruger du det:
3. Din hjemmeside åbner nu i en ny fane, og GTM Debugger-vinduet vises i den oprindelige fane.
4. Udfør den handling, der skal udløse din konvertering (f.eks. udfyld og send en formular).
5. I GTM Debugger-vinduet kan du nu se, om dit tag blev affyret under Tags Fired.
Frederik Krøl Larsen
CCO & Partner
Frederik er CCO & Partner hos Acend. Hans fornemmeste opgave er, at holde et højt kommunikationsniveau mellem kunder og konsulenter, samt levere solide SEO strategier og holde os opdateret på den altid ændrende Google algoritme.
Vi kigger gerne på jeres case. Tag kontakt til os, hvis du vil øge din online tilstedeværelse med SEO.