marts 11, 2025
Hvis du ikke måler dine resultater, hvordan ved du så, om dine Google Ads virker? Mange håndværkere mangler at spore på, hvorvidt de får henvendelser gennem Google Ads – og lige så vigtigt hvilken form for henvendelser.
Hvorfor er det så vigtigt at spore på? Simpelt, det eneste formål med Google Ads er, at du får mere tilbage, end du giver til Google, og dette er måden at gøre det på.
Løsning:
Opsæt korrekt sporing i Google Ads og Google Analytics, så du ved præcis, hvor dine bedste henvendelser kommer fra – og hvor du skal bruge dine penge!
En klassisk fejl er at byde på for mange søgeord i håbet om at ramme så mange kunder som muligt. Problemet er, at du ofte ender med irrelevante klik, der ikke fører til kunder.
Vi kan tage et eksempel for en VVS’er, vi for nylig har startet et samarbejde med. Han havde i sin Google Ads-konto over 1440 aktive søgeord, hvilket skyldes en forventning om at skulle være til stede over det hele. Dette er dog ikke realiteten, da kun 14 af hans 1440 søgeord gav henvendelser.
Løsning:
Mange håndværkere begrænser deres annoncer til en enkelt by, men glemmer, at folk ofte søger efter håndværkere i andre byer, selvom de fysisk befinder sig et andet sted.
Eksempel: Du er tømrer, og dit primære område er Slagelse og omegn. Du har derfor begrænset dine annoncer til kun at blive vist i Slagelse – det giver logisk mening. Men vi misser ud på, er dem, som f.eks. er taget på weekendophold i København og nu sidder og søger efter “Tømrer Slagelse”. Du vil ikke blive vist i denne auktion, selvom dette er en potentiel kunde.
Vi oplever, afhængig af stedet, at man kan gå glip af op mod 50% af sine kunder ved at have lokationsafgrænset forkert.
Løsning:
Google Ads er ikke et “sæt og glem”-værktøj. Hvis du ikke løbende optimerer dine kampagner, kan de hurtigt blive ineffektive og for dyre.
Vi ser tit håndværkere, som betaler 60-100 kroner for et klik på Google – det er ikke for at skræmme, men 100 kroner for et enkelt klik. Det skal være et godt klik. Det er det bare ikke altid, og det sker, hvis du ikke holder øje med din opsætning – eller dit bureau ikke gør det.
Løsning:
Mange håndværkere overlader Google Ads 100% til et bureau uden at følge op på resultaterne. Det kan betyde spildt budget og manglende gennemsigtighed.
Vi oplever særligt to ting:
Løsning:
Hvis du vil sikre, at din Google Ads-annoncering giver resultater, er der fem centrale ting, du skal huske:
Ved at rette disse fejl kan du bruge dine annoncekroner langt mere effektivt – og få flere kunder for færre penge.
Frederik Krøl Larsen
CCO & Partner
Frederik er CCO & Partner hos Acend. Hans fornemmeste opgave er, at holde et højt kommunikationsniveau mellem kunder og konsulenter, samt levere solide SEO strategier og holde os opdateret på den altid ændrende Google algoritme.
Vi kigger gerne på jeres case. Tag kontakt til os, hvis du vil øge din online tilstedeværelse med SEO.