Velkommen til Acend
Sådan bliver du klar
til Google SGE
Den måske største ændring i SEO-verdenen i nyere tid, Google Search Generative Experience (Google SGE), kommer tættere og tættere på. Allerede i USA kan man nu opleve, hvordan SGE påvirker søgeresultaterne. Men hvordan skal vi gribe det an og hvilke nye muligheder blomstrer med denne AI-tilføjelse? Læs med her og find ud af hvordan du som virksomhed bliver klædt bedst på.
Hvad er Google SGE?
Google SGE er en tilføjelse til den traditionelle søgeoplevelse, og implementerer AI-teknologi direkte i søgeresultaterne for at give mere omfattende og sammenhængende søgeresultater. SGE har til formål, at levere en bedre brugeroplevelse med flydende svar, i stedet for, at man selv skal lede ud fra en række “almindelige” resultater. Google SGE kan beskrives som en samtale mellem AI og dig som bruger. Førhen var udgangspunktet at algoritmerne matchede søgeresultater med søgeintention og søgeord. Det vil betyde, at vi som brugere vil få AI-baserede resultater i et samlet svar fra flere forskellige hjemmesider. Til højre kan i se hvordan en søgning på Google SGE ser ud:
Kilde: Reid, Elizabeth, blog.google: Supercharging Search with generative AI, May 10, 2023
Kilde: Reid, Elizabeth, blog.google: Supercharging Search with generative AI, May 10, 2023
Hvor meget kan vi forvente, at Google SGE overtager søgeresultaterne?
Et studie udført af Bart Goralewicz af søgeresultaterne i USA efter Google rullede SGE ud viser, at kun 14% af søgninger vises med SGE resultat automatisk. 28% af søgninger vises med SGE resultat ved at trykke på “generate” knappen og 58% af Google søgninger har ikke noget SGE resultat (vi skal dog stadig være kritiske, da vi ikke endnu med sikkerhed, kan sige hvor meget SGE fylder, specielt over forskellige brancher). Det betyder, at vi ser en langt mere lempelig udrulning af SGE i USA end forventet. Derfor vil det forventeligt også tage længere tid, før vi ser de helt store ændringer i Danmark.
Eksperter i SEO
Hvad skal du gøre for at imødekomme Google SGE?
Fremtiden for SEO (Search Engine Optimization) ændrer sig hurtigt, især med introduktionen af teknologier som Google SGE. Her er en dybere gennemgang af de centrale tendenser og hvordan du som virksomhed skal arbejde:
Øget fokus på kvalitetsindhold
Søgemaskiner bliver bedre til at forstå og vurdere indholdets kvalitet. Det betyder, at indhold, der virkelig opfylder brugernes behov og besvarer deres spørgsmål, ofte vil blive belønnet med højere rangeringer. Det betyder også, at det bliver afgørende at producere unikt og originalt indhold, der skiller sig ud fra det generelle materiale, hvis man gerne vil være mest attraktiv overfor Google SGE.
E-E-A-T
I forbindelse med kvalitetsindhold, vil fokus i større grad også rettes mod retningslinjerne E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) der tilsigter, at gøre indhold mere troværdigt og værdiskabende. Dette har vi allerede, efter core update i august 2023, set blive implementeret og givet os andre søgeresultater end tidligere. Lever du op til disse punkter, så er du godt på vej til at imødekomme SGE.
Longtail keywords
Longtail keywords har altid været effektive i SEO-regi. Vi mener dog, at det nu er langt mere vigtigere end før. Long-tail keywords består typisk af flere ord. Brugere, der søger med long-tail keywords, har ofte en klarere intention og er længere i købs- eller beslutningsprocessen. Dette gør det lettere for Google SGE at generere mere præcise og relevante svar og skabe de kontekstuelle svar de bestræber sig på, at være dygtige til.
Hvad mener vi hos Acend fremtiden bringer?
SEO er vigtigere end nogensinde før
SEO er IKKE døende! Og det vil vi gerne understrege. SEO er blot blevet sværere, fordi det er blevet mere komplekst. Tingene kommer til at ændre sig, men måden brugere søger på vil som udgangspunkt forblive den samme. Hvornår brugerne forventes at omstille til en ny søgemåde, kan vi ikke svare på konkret, men vi mener hos Acend, at det vil ske længere ude i fremtiden. Mange vil stadig finde deres søgeresultater på den gamle måde, og for nogle nok mere troværdige måde. SEO er altså ikke døende, nok nærmere en grobund for større og mere spændende muligheder end tidligere.