august 19, 2024
Hvordan man skal håndtere spammy eller “toxic” backlinks. Skal vi disavow dem for at beskytte vores hjemmesides, eller skal vi tillade dem at eksistere i vores linkprofil? Vi har i hvert fald en klar holdning til, hvordan man skal håndtere dem.
Vi har set flere tilfælde, hvor virksomheder er blevet anbefalet af SEO-eksperter, at såkaldte uønskede backlinks kan skade ens hjemmeside markant. Det er ikke ualmindeligt at høre udtalelser som: “Vi har identificeret spammy/toxic backlinks på din hjemmeside, og en disavow af disse er afgørende for at sikre, at du rangerer godt i søgeresultaterne”. Men er det virkelig nødvendigt?
Vi mener ikke, at det er den rigtige løsning. Google har selv bekræftet, at de enten ignorerer spammy links eller giver dem værdi, hvis de er relevante. Derfor er det sjældent nødvendigt at disavow links, medmindre din side oplever alvorlige rangeringstab, og alle andre SEO-strategier mislykkedes.
Google har gennem årene udviklet sig til at blive langt bedre til at håndtere spammy links. Deres algoritme, specielt med introduktionen af Google SpamBrain, er nu i stand til at identificere og ignorere unaturlige links automatisk. Det betyder, at de fleste spammy links ikke vil påvirke din hjemmesides rangering, da Google simpelthen vælger at ignorere dem.
Det er vigtigt at forstå, at det er ekstremt svært at skade et domæne med linkspam i dag. De fleste tilfælde af aggressiv linkspam bliver hurtigt ignoreret af Google. Dette har ført til en ændring i praksis, hvor det ikke længere er nødvendigt at disavow links, medmindre man er en meget erfaren SEO-specialist og ved præcis, hvad man gør. Google har selv sagt:
En disavow bør kun overvejes som en sidste udvej. Hvis du oplever en fuldstændig mangel på rangering, og alle andre SEO-tiltag som indholdsoptimering, opbygning af nye højkvalitets links og forbedring af brugeroplevelsen har fejlet, kan det være relevant at overveje en disavow. Selv da skal det gøres med stor forsigtighed og i små etaper for at undgå uønskede konsekvenser. Ved manuelle actions i GSC, kan det dog være den rette løsning.
I stedet for automatisk at frygte dårlige backlinks, så lad os holde fokus på det der virker. I de fleste tilfælde vil Google allerede være i stand til at håndtere dårlige links uden vores indblanding. Brug tiden på at opbygge en stærk og naturlig linkprofil gennem kvalitetsindhold og relevante links, frem for at bekymre sig om at disavow ved hver eneste “toxic” backlink. Vi mener altså, at det er spild af penge, hvis et bureau eller en SEO konsulent bruger al sin energi på at disavow backlinks, i stedet for eksempelvis at lægge en solid og stærk SEO strategi for fremtiden.
Frederik Krøl Larsen
CCO & Partner
Frederik er CCO & Partner hos Acend. Hans fornemmeste opgave er, at holde et højt kommunikationsniveau mellem kunder og konsulenter, samt levere solide SEO strategier og holde os opdateret på den altid ændrende Google algoritme.
Vi kigger gerne på jeres case. Tag kontakt til os, hvis du vil øge din online tilstedeværelse med SEO.